සිනමාරූපී භාෂාව සංඥා පද්දතියක්

කෙලින්ම කිව්වොත් සිනමාරූපී භාෂාව සංඥා පද්දතියක්.මේ සංඥා පද්දතිය අරුත්ගැන්වෙන්නේ අදාළ සමාජ සංස්තෘතියට සමපාතවයි.සිනමාකෘතිය පාඨනය කරන ඔබත් මමත් අපි හැමෝමත් අයත්වෙන්නේ සමාජ සංස්කෘතියටයි.ඉතිං ඒ සමාජ සංස්කෘතික වපසරියට ඔබ්බෙන් එකී සිනමාකෘතිය අර්ථගන්වා ගන්නට නම් එකී සිනමාකෘතිය අදාළ වෙන සමාජ පරිසරය ගැන පුංචි හරි සෙන්ස් එකක් තියෙන්නම වෙනවා.උදාහරණයක් ගත්තොත් ඉතාලි ෆිල්ම් එකක් බලනකොට අපි නිකං හිතමු මෙලීනා කියලා ඒක හොඳින් විඳින්න පුලුවන් ෆිල්ම් එකක් වුනත් ඉතාලි සමා‍ජය ගැන ඉතාලි සංස්කෘතිය ගැන යන්තං හරි සෙන්ස් එකක් තියෙන්න වෙනවා.අනික් අතට බලද්දි දේශීය සිනමා කෘතියක් වුනත් අපි බලනකොට ඒ සිනමා කෘතියට අදාළ අපේ සංස්කෘතික මතකයන් අවධිවෙනවා.රූපරාමු ඔස්සේ සිනමා කෘතිය කියවනකොට තමතමන්ගේ සංස‍්කෘතික විඳදරාගැනීම් ඔස්සේ සිනමාකෘතිය පාඨනය කළයුතුයි.එහෙම හිකනකොට විදේශීය සිනමා කෘතියක අන්තර්ගත සංඥා සැබෑ ලෙසටම ‍ප්‍රෙක්ෂක අපි ඒ ආකාරයෙන්ම අර්ථකතනය කරගන්නවාද කියන එක දෙවරක් හිතන්න ඕන ගැටලුවක් 
එක් සමාජ සංස්කෘතික වටාපිටාවක් තුළ නිර්මාණය වුන සිනමා වියමනක් තවත් සමාජ සංස්කෘතික වටාපිටාවකදී  අර්ථ එ ආකාරයෙන්ම විකේතකරණය වෙනවාද?සම්මත සිනමාරූපී අරුත් ගැන්වෙන්නේත් පෝෂණය වෙන්නේත් එකී සිනමා කෘතිය අදාළ සමාජ ආර්ථික දේහය තුළයි.ඉතිං මේ උපකල්පනය හොයාගෙන යන්න කලින් මම ‍පුංචි මාතෘකා කීපයක් ගැන කතාකරන්න අදහස් කරා
ඉස්සලාම රූපය රූපයක් ලෙස ගොඩනැගෙන ආකාරය ගැන කතාකරමු 
රූපය කියන්නේ මොකක්ද එය හඳුනා ගන්නේ කොහොමද?රූපයට රූපය කියලා කිව්වේ කවදා ඉඳලද?රූපය රූපය වීමට පෙරත් රූපය ලෙස නොපැවතුනේද?රූපයට රූපය යැයි කිව්වේ එසේ නොපැවතුන යමකටද?පැවතුන යමකටද?මේ ගැටලුවලට අපි විසදුම් හොයාගන්න ඕනේ ඒවාට විසඳුම් හොයාගත හැක්කේද එම ගැටලුවලට විසඳුම් සොයාගැනීමට අපට සකසලා දීලා තියෙන ඉතිහාසය විසින් අපිට සකස්කරලා තියෙන විද්‍යාත්මක දැනුම පදනම් කරගෙනයි එක අතකට බලනකොට මේ විද්‍යාත්මක දැනුම් පද්දති ඇත්තටම අපිට බලහත්කාරයෙන් පටවපුවාද?ඇත්තටම බලනකොට මේ රූපයේ ස්වරූපය හුදු තනි ඒකකයක් විදිහට පවතින්නේ නෑ.විවිධ සංකල්ප මතවාද,දෘශ්ඨීන් ඇතුලත් අපගේ පංච ඉන්ද්‍රියන් අතරින් දැකීම සම්බන්ධ වු ඇස කේන්ද්‍රතරගත් සහසම්බන්ධ ක්‍රියාවලියක් බවට පත්වේ.රූපය හුදෙකලාව තනි ඒතතයක් ලෙස ගෙන සාකච්ඡා කරන්නට බැ.ඒ නිසා අදට ගොඩක්දේවල් කතාකරපු හින්දා ඊලඟ දවසේදී රූපය හා සම්බන්ධ දෘෂ්ඨීමය මතවාද හා සංකල්ප ගැන කතාකරමු..............................


0 comments:

Links